Skipavika Terminal AS – redegjørelse om aktsomhetsvurderingen ihht. åpenhetsloven

Skipavika Terminal AS – redegjørelse om aktsomhetsvurderingen ihht. åpenhetsloven

  1. Innledning

Åpenhetsloven pålegger Skipavika AS som omfatter Skipavika Terminal og Skipavika Offshore Services å gjennomføre en aksomhetsvurdering. I redegjørelsen er det beskrevet hvordan Skipavika AS har forankret ansvar, og vurdert risiko basert på kartlegging. Det er iverksatt tiltak knyttet til faktiske og potensielle negative konsekvenser for grunnleggende menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold knyttet til virksomheten.

 

  1. Om Skipavika Terminal AS og Skipavika Offshore Services

Skipavika er leverandør av produkter og tjenester i samsvar med maskindirektivet 2006/42/EF DNV Standard DNV-ST-N001, Marine Operations and marine Warranty. Selskapet ble stiftet 10.12.2013 og startet drift fra januar 2014. Selskapet har kontorer og område på Ånneland og driver virksomhet i Norge. Selskapet er et havne-terminalt selskap som tilbyr tjenester innen lastehåndtering, lagring og transport.

Administrasjonen rapporterer til daglig leder som rapporterer til styret.

Skipavika Offshore Services er 100 % eid av Skipavika Terminal.

  1. Produkter, tjenester og marked

Skipavika Terminal AS tar imot serviceoppdrag på skip og rigger, lagrer og vedlikeholder utstyr. Skipavika Terminal leverer hovedsakelig tjenester til Offshore og Maritim industri. Virksomheten er organisert gjennom prosjekter med ulik størrelse, kompleksitet og varighet. Oppdragsgivere er selskaper hjemmehørende i Norge, hovedsakelig innenfor maritim, olje- og gassnæringen.

Skipavika Offshore Services retter seg mot og tilbyr tjenester mot følgende bransjer: Olje & Gass og Maritim Industri.

Skipavika Offshore Service AS er en totalleverandør på services og vedlikehold av utstyr for onshore og offshore industrien. Skipavika Offshore Services deltar i tillegg på ombyggingsprosjekt innen rigg og skip i Mongstad havnebasseng.

  1. Rutiner og interne retningslinjer som virksomheten har for arbeidet med åpenhetsloven

Aktsomhetsvurderinger i relasjon til åpenhetsloven er nedfelt i selskapets ledelseskvalitetssystem og er integrert i rutiner og prosesser som virksomheten drives og styres etter. Respekt for grunnleggende menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold er forankret i selskapets etiske retningslinjer, politikker og er publisert internt gjennom personalhåndboken.

 

Det er utarbeidet prosedyre for onboarding av nyansatte og innleide som skal sikre at alle blir gjort kjent med, og får opplæring i selskapets kvalitetsledelsessystem med tilhørende retningslinjer og prosedyrer.

 

Skipavika Terminal AS ønsker å sikre en ansvarlig leverandørkjede der menneskerettigheter ivaretas og respekteres.

Selskapets prosedyre for innkjøp legger føringer for at innkjøp kun kan foretas hos evaluerte og godkjente leverandører styrt gjennom kvalitetsledelsessystemet. Leverandører som Skipavika tar i bruk skal gjennom en leverandørevaluering. Evalueringen omfatter kartlegging hvorvidt leverandørene har rutiner for å motvirke brudd på menneskerettigheter. Kartlegging og godkjenning av leverandører skjer gjennom spørreskjema og et eget evalueringsskjema.

 

Skipavika har etablert prosedyre for varsling av forhold som gir ansatte og eventuelt innleide både rett og plikt til å varsle om kritikkverdige arbeidsforhold og ved mistanke om mangelfull etterlevelse og respekt for grunnleggende menneskerettigheter.

Ved eventuell ekstern anonym varsling har Skipavika Terminal en funksjon for dette på hjemmesiden der naboer og lignende kan varsle anonymt.

 

  1. Faktisk avdekkede negative konsekvenser i perioden

I inneværende periode er det ikke avdekket negative konsekvenser for menneskerettigheter eller anstendige arbeidsforhold internt i selskapet.

Internt i selskapet har det vært gjennomført medarbeidersamtaler som bygger opp under dette. Med forankring i våre ISO-sertifiseringer gjennomføres internrevisjoner som omfatter menneskerettigheter, samt at det er bestemt obligatorisk opplæring for alle ansatte som omfatter våre etiske retningslinjer, politikker og styrende dokumenter.

Dette underbygger at det ikke har vært, eller er brudd på menneskerettigheter.

 

Det er foretatt en risikokartlegging av leverandører. Kartleggingen har tatt utgangspunkt i størrelse, bransje og type vare/tjeneste leverandøren leverer. For å finne ut om produkt, bransje eller type vare/tjeneste er risikofylt er det brukt disse nettstedene:

Kilder:

 

 

 

Basert på kartleggingen Skipavika Terminal og Skipavika Offshore Services har gjennomført i aktsomhetsvurderingen er det kommet frem at av våre leverandører er 1,87 % av leverandørene høy risiko (rød sone), 14,8 % er i medium (gul) risiko og 83,15 % er i lav (grønn) risiko. Høy-medium-lav risiko er basert på produkt, bransje og land, men også hvor store konsekvensene, hvor alvorlige brudd på menneskerettigheter kan bli, og hvor stor sannsynligheten for dette er.

Videre er det foretatt en dypere gjennomgang av to vesentlige leverandører der risikoen er vurdert til høy.

For å se nøyere inn på disse leverandørene har det blitt gjennomgått leverandørenes interne rutiner.

Gjennom innhenting av grunnlag samt evaluering av innhold i kontrakter er det ikke blitt avdekket noen brudd på OECD retningslinjer.

 

 

  1. Risiko for negative konsekvenser

Skipavika Terminal og Offshore Services forholder seg til en rekke krav og reguleringer. Sammen med interne prosedyrer og retningslinjer for helse, miljø og sikkerhet gjør at risikoen for negative konsekvenser på grunnleggende menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold på egne ansatte anses som lav.

 

Risiko for negative konsekvenser hos leverandørkjeden til Skipavika Terminal og Offshore Services er fremdeles aktuell, ettersom Skipavika handler blant annet verneutstyr som ligger innenfor høy risiko med tanke på produkt. Bakgrunn for klassifiseringen er at produktene produseres i et høy-risiko land. For å kartlegge risikoen for mulige negative konsekvenser hos leverandører er det gjennomført en grundig gjennomgang av deres sekundære kilder for å vurdere på deres egne vurderinger i forhold til brudd og bidrag til brudd på menneskerettigheter. For disse leverandørene er det ikke funnet noen brudd, selv om risikoen er relevant.

 

Basert på de leverandører som inngår i 1,8 % vi anser som i høy risiko forankret i at produktrisikoen eller type bransje er høy. Vi mener disse leverandørene er risikofylte i hensyn til når man ser på produktrisikoen, ettersom grunnstoffene er laget i land med svært høy risiko for brudd på OECD sine retningslinjer.

 

  1. Leverandørene som anses som høy risiko er lokalisert i Norge. Bransjen er ikke under høy risiko, men selve produktet er risikovurdert som høy. Leverandørene anskaffer varer fra Sør-Asia, hvor det er høy risiko for brudd på menneskerettigheter. Disse produktene er generelt kun laget i land hvor brudd på OECD sine retningslinjer er høyest.

 

  1. Tiltak i forbindelse med redegjørelsen

Skipavika Terminal og Offshore Services har tidligere hatt grundige rutiner for undersøkelse av leverandører.

Det er i løpet av Q4 opprettet en spørreundersøkelse der leverandører selv bekrefter at de arbeider i tråd med OECDs retningslinjer. Spørreundersøkelsen er blitt sendt ut til leverandører som anses som høy risiko.

 

Skipavika AS har utarbeidet en ny rutine som innebærer at kontraktsbetingelser/bestillinger er inkludert med betingelser og forventinger rundt ansvarlig næringsliv i henhold til OECD sine retningslinjer.

 

Bedriftens policy og retningslinjer for ansvarlighet er kommunisert til leverandører og andre forretningsforbindelser. Den er også publisert på hjemmesiden.

 

 

Skipavika Terminal og Skipavika Offshore Services har også vurdert hvorvidt leverandører som anses for å befinne seg i høyrisiko kan substitueres.

 

 

  1. Retningslinjer og rutiner for oppfyllelse av plikter etter åpenhetsloven

Daglig leder har overordnet ansvar for rutinen og skal sikre at det blir gjennomført aktsomhetsvurderinger i overensstemmelse med loven.

 

Selskapet skal utføre aktsomhetsvurderinger i tråd med OECDs retningslinjer. Med aktsomhetsvurderinger menes å

 

1)   Forankre ansvarlighet i virksomhetens retningslinjer.

2)  Kartlegge og vurdere faktiske og potensielle negative konsekvenser for grunnleggende menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold som virksomheten enten har forårsaket eller bidratt til, eller som er direkte knyttet til virksomhetens forretningsvirksomhet, produkter eller tjenester gjennom leverandørkjeder eller forretningspartnere.

3)   Iverksette egnede tiltak for å stanse, forebygge eller begrense negative konsekvenser basert på virksomhetens prioriteringer og vurderinger.

4)  Følge med på gjennomføring og resultater av tiltak.

5)   Kommunisere med berørte interessenter og rettighetshavere om hvordan negative konsekvenser er håndtert.

6)   Sørge for eller samarbeide om gjenoppretting og erstatning der dette er påkrevd.

 

 

Aktsomhetsvurderinger gjennomføres etter følgende arbeidsmetodikk:

 

–     Det avholdes møter for gjennomføring av aktsomhetsvurderinger minst 1 gang årlig.

–     I møter angående aktsomhetsvurderinger foretas risikokartlegging knyttet til våre innkjøp av varer og tjenester, basert på innhentet informasjon fra våre leverandører.

–     Vi skal søke tilgjengelig informasjon om leverandørkjeder og kartlegging av risiko fra evt. bransjeforeninger og fra andre aktører og øvrige kilder som er tilgjengelig.

–     Basert på risikokartlegging og prioritering/vesentlighetsvurdering skal områder for forbedring og tiltak prioriteres dersom det anses som nødvendig

–     Resultatet av risikokartlegging dokumenteres i en skriftlig redegjørelse. Den skriftlige redegjørelsen fra våre aktsomhetsvurderinger legges i tråd med åpenhetsloven ut lett tilgjengelig på vår virksomhets nettside.

–     Vi opplyser i tråd med åpenhetsloven i årsberetningen om hvor redegjørelsen er tilgjengelig og oppdaterer og offentliggjør redegjørelsen innen 30. juni hvert år

 

  1. Konklusjon:

Basert på gjennomført kartlegging av våre leverandører og deres leverandører som utgjør leverandørkjeden til Skipavika AS, konkluderes det med at Skipavik AS med datterselskaper ikke bidrar til brudd på menneskerettigheter gjennom våre aktiviteter og innkjøp, men risikoen er der og dette er et kontinuerlig arbeid.

 

 

Stian Bogetvedt                                                            Lars Hellandsjø

Styremedlem                                                                Daglig leder og styremedlem